Dobrý den přátelé,
Hodně z vás ví, že pracuji také jako kouč, z mých webovek je to jasně vidět. “Pracuji“ vlastně není to pravé slovo, rozvoj lidí je můj koníček (zaměstnání je neurovědecká práce v ve výzkumu). Hodně z vás ví, že si říkám neurokouč. Mým posláním je tedy hledat průsečíky mezi neurovědami a koučováním. Dnes bych se s vámi rád zamyslel nad tím, co to neurokoučink vlastně je. Tedy skutečný neurokoučink.
Co neurokoučink není Začal bych tím, co neurokoučink není. Neurokoučink není “hacknutím” mozku. Neznám zázračné recepty. Neumím léčit. Ani závislosti, ani jiná onemocnění. Neurokoučink ani není nějakým upgradováním “obyčejného koučování”. Neurokouč nezná nějaké “lepší otázky než klasický kouč”. Ani při koučování nezavírá klienty do tunelu magnetické rezonance. Až na několik výjimek lidí, kteří tuto oblast přímo vědecky studují, jim během sezení nenatáčí EEG. Představa, že neurokouč umí koučovat “tak nějak lépe”, s ohledem na fungování mozku, je mylná. I když se tím někteří zaklínají, podle mého názoru je to v lepším případě nedorozumění. V horším marketingový trik. Z hlediska kvality koučovacích otázek a vedení procesu je každý poctivě dělaný koučink neurokoučinkem.
Čím neurokoučink je Co naopak neurovědy koučinku poskytnou můžou, je vědomí kontextu a souvislostí. Jako neurokouč vím, co se v mozku děje během různých procesů (aspoň na úrovni, kam se lidé zatím dostali), proč se to děje, proč asi koučink funguje. V rámci zpětné vazby můžu se svým klientem i sdílet, co se v mozku při tom uvědomění děje. Díky tomu si to pak klient dovede lépe představit. A třeba to i lépe ovládat. Znalost a dovednost vás posílí jako kouče, a je pak na vás, jak to pomůže vašim klientům.
Důležitost rozlišování
A taky, prosím, klaďte důraz na pečlivé rozlišování mezi neurokoučinkem a dalšími směru, jako psychoterapie, nebo léčebná péče. Představte si to třeba u člověka s depresí nebo alkoholika. Když jej postihne, potřebuje léčbu nebo terapii. Kouč ho deprese ani závislosti nebaví. Ba naopak, může mu tím ublížit. Pak se stane, že člověk, který prodělal depresivní ataku, se uzdraví. Nebo alkoholik přestane pít, zotavuje ze závislosti a už abstinuje. Pak mu může kouč pomoci najít třeba to, co jej v životě baví, objevit, čím nový život naplnit.
Rádobykoučové slibující uzdravení z těchto neuropsychiatrických onemocnění dělají pověsti profese a těm poctivým velkou medvědí službu.
Proto rozlišujte. A vzdělávejte se.
Comments